Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.

Crisi i Legat de l’Escola Nova: Lluita i Declivi d’una Institució Pedagògica al Sud de França

per Eduardo Montagut

L’Escola Nova va ser fundada per Manuel Núñez de Arenas l’any 1910 com a centre educatiu i cultural amb dos objectius: difondre la història del socialisme i proporcionar formació bàsica i professional als treballadors, tenint en compte les mancances del sistema educatiu espanyol del moment, perquè, a més, tampoc els moviments de renovació pedagògica s’havien interessat especialment pels obrers, i davant l’aposta clara dels anarquistes per l’educació. En aquesta escola van impartir classes o van fomentar activitats culturals intel·lectuals molt rellevants com Jaime Vera, A. Ovejero, María de Maeztu, Cossío, Azaña, García Morente, Besteiro, Fernando de los Ríos, Rivas Cherif, etc.

Fins a l’any 1915, quan es va celebrar el X Congrés del PSOE, l’Escola havia lluitat per definir-se com un projecte cultural i educatiu propi del socialisme espanyol, però va ser criticada per alguns, acusant-la de ser un exemple de fabianisme anglès, un moviment polític i econòmic anglès, basat en els principis de la Societat Fabiana, fundada el 1884, i consistents en la defensa d’un socialisme reformista i progressiu. El fabianisme va tenir una influència molt important en el Partit Laborista i en el revisionisme de la socialdemocràcia continental amb el rebuig del mètode revolucionari, plantejant que el sufragi universal portaria, inevitablement, a la implantació del socialisme, després d’un procés educatiu i legislatiu. L’acusació tenia a veure amb la presència de professors i oradors no socialistes. També se li retreia a l’escola que era més informativa que realment formativa. Malgrat les turbulències, la institució no es va enfonsar i l’any 1918 comptava amb 104 afiliats.

Però la gran aportació d’aquest experiment pedagògic van ser les seves «Bases per a un programa d’instrucció pública», que es van presentar com a ponència en el Congrés del Partit l’any 1918, defensant en elles un projecte educatiu alternatiu socialista com a instrument de lliberació de l’individu, per a la socialització de la cultura, basat en la coeducació, laic, autònom, fonamentat en principis de renovació pedagògica i gratuït perquè es sostindria a través d’una política fiscal progressiva sobre el capital i la renda. Aquesta ponència té la seva importància perquè plantejava la postura socialista cap a l’educació, una cosa que no havia estat prioritària fins aleshores. Moltes d’aquestes idees serien recollides en el projecte educatiu renovador de la Segona República.

L’any 1921 va esclatar una forta crisi a l’Escola Nova perquè el seu creador, Núñez de Arenas, es va mostrar partidari de la III Internacional i va ingressar al Partit Comunista d’Espanya. El 1923, Núñez va haver d’exiliar-se per al cop de Primo de Rivera i l’Escola va decaure, no podent recuperar-se ni en els temps de la República.


Descubre más desde Isidora Canarias

Suscríbete y recibe las últimas entradas en tu correo electrónico.

  • Related Posts

    Cléopâtre, reine de légende

    Christian-Georges Schwentzel, Université de Lorraine Cheffe d’État, séductrice ou déesse : les récits qui entourent Cléopâtre sont nombreux, modelés par des stratégies politiques et souvent empreints de sexisme. L’exposition « Le mystère…

    Read more

    Miseria en las escuelas españolas a finales de los años veinte

    Eduardo Montagut Los socialistas españoles denunciaron en diciembre de 1928 la situación de miseria que padecían la mayoría de las escuelas rurales y urbanas, justo cuando comenzaba el invierno y…

    Read more

    Deja una respuesta

    Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

    Los textos de Opinión

    Una “invasión” sin freno: los visitantes premiados y los residentes penalizados en Canarias

    Una “invasión” sin freno: los visitantes premiados y los residentes penalizados en Canarias

    María Zambrano: pensar a fuego lento

    María Zambrano: pensar a fuego lento

    Carta abierta a doña Francina Armengol, Presidente del Congreso de los Diputados

    Carta abierta a doña Francina Armengol, Presidente del Congreso de los Diputados

    La tarde en que Borges vaticinó su muerte

    La tarde en que Borges vaticinó su muerte

    Kant y el teniente Rufino, por Juan Antonio Tirado

    Kant y el teniente Rufino, por Juan Antonio Tirado

    Hannah Arendt (1906/1975) una pensadora del siglo XX que hay que reeleer en el XXI

    Hannah Arendt (1906/1975) una pensadora del siglo XX que hay que reeleer en el XXI

    Rearme

    Rearme

    Limerencia: el lado oscuro del amor

    Limerencia: el lado oscuro del amor
    España desestimada

    La vacuidad, el individuo y el ser social

    La vacuidad, el individuo y el ser social
    Detección de la violencia en etapas

    Las mujeres en el imperio español (III)

    Las mujeres en el imperio español (III)

    Descubre más desde Isidora Canarias

    Suscríbete ahora para seguir leyendo y obtener acceso al archivo completo.

    Seguir leyendo

    Esta página utiliza cookies para mejorar su experiencia. Si continúa utilizando este sitio asumiremos que está de acuerdo.